Om du någonsin har haft en konversation om digital marknadsföringsteknik, har du förmodligen hört termen SEO. Du kanske vet att SEO är viktigt och har något med sökmotorer att göra. Men varför är det då viktigt och vad för SEO tjänster finns det? Ska man förklara det enkelt, så innebär bra SEO att du optimerar din synlighet online. Detta innebär att ju fler människor som ser din webbplats, desto mer ökar din onlinetrafik och desto bättre är dina chanser att tillhandahålla din produkt eller tjänst till ett större antal människor.

SEO hjälper dig att komma bland de första sökresultaten på Google. Oftast är det bland de tre första som blir klickade på av den som söker. Sedan brukar första sidan bara ha 10 platser, för 10 webbsidor. Det är sällan någon går till sida 2 av sökningen, eller hur?

Vad SEO kan göra för ditt företag

SEO kan bygga förtroende mellan dig och dina kunder. SEO och användarupplevelse (UX) arbetar hand i hand med varandra. Att bygga förtroende organiskt är ett sätt hur SEO hjälper ditt företag. När dina kunder har en positiv upplevelse av ditt företag får du fler webbklick, ökar trafiken och i slutändan ökar din SEO. Eftersom detta händer organiskt över tid kommer din rankning på en sökmotorresultatsida (SERP) att komma närmare och närmare de 10 bästa platserna. Användarupplevelsen inkluderar hur väl dina kunder kan navigera genom din webbplats.

Om du levererar det kunderna letar efter blir du en pålitlig källa de kan lita på. Användare vet vad de vill ha. Så om du inte uppfyller användarstandarder kommer din SEO att bli lidande. Om din plattform tillhandahåller det dina användare letar efter – oavsett om det är i form av information, svar på frågor, produkter eller tjänster – börjar du skapa förtroende hos dina kunder. Ju mer förtroende du får, desto bättre SEO och UX har din digitala marknadsföring.

Svara